Visuaaliset vaatteet, valloittava identiteetti ja toimiva ympäristö
Palvelumuotoilu on asiakasymmärryksen avaamista. Palveluympäristö on muuttumassa yhä enemmän vuorovaikutteiseksi ja elämykselliseksi. Mielikuvat, toiminnallisuus, tunnelma ja asiakaskokemus nousevat palvelumuotoilun tärkeimmiksi tekijöiksi. Saapuessaan yrityksen palveluiden pariin joko fyysisesti tai digitaalisesti, asiakas astuu mukaan yrityksen tarinaan. Prosessi pilkotaan yleensä palvelupoluiksi ja kontaktipisteiksi, jolloin on mahdollista tunnistaa tarkemmin erilaisia yksityiskohtia, jotka ovat vaikuttamassa asiakaskokemukseen. Palvelukäsikirjoituksen avulla tunnistetaan ja vakioidaan palvelun laatua. Palvelumuotoilun lähtökohtana voi olla tarinallisuus, vuorovaikutus ja visuaalisuus. Suunnittelussa ja kehittämisessä tarkastelun kohteina ovat esimerkiksi:
- yrityksen miljöö (julkisivu ja sisämiljöö)
- tilan arkkitehtuuri ja toiminnallisuus
- kalustus ja esillepano
- asiakaskierto
- visuaalinen identiteetti
- palvelutuotteet
- palvelusisältökuvaukset
- työasut ja laitteet
- tunnelma ja viihtyisyys
Yritysilme
Jokaisesta kohtaamisesta jää jälki
Markkinointi ja viestintä on muistijälkien jättämistä ja sukeltamista vastaanottajan sydämeen. Yritys on persoona, jolle kannattaa luoda persoonallinen ja mieleenjäävä visuaalinen identiteetti. Hyvä yritysilme saa aikaan toimintaa, synnyttää ostohalua ja luo kumppanuussuhteita. Se toimii tehokkaana brändinrakentajana ja arvokkaana menestystekijänä. Yritysilmeen perusrakennusaineksia ovat:
- logo
- väri-identiteetti
- graafinen muotoilu
- kuvamaailma
- typografia
- design management (graafinen ohjeistus)
Myymälä- ja toimitila
Myyvä myymälä vai kuolleiden kulmien labyrintti
Asiakas ostaa, nauttii ja kuluttaa kaikilla aisteillaan. Ensivaikutelma yrityksestä syntyy muutamissa sekunneissa. Tunnistatko toimitilasi paraatipaikat ja kuolleet kulmat? Elämyksellinen ja toimiva ympäristö esillepanoineen rakentaa laadukasta yritysbrändiä. Yritysmiljöö viestii voimakkaasti. Parhaimmillaan se nostaa esiin yrityksen toiminnan arvoja ja konkretisoi strategiaa visuaalisesti. Se voi myös näyttäytyä asiakkaalle sekavana kokonaisuutena, jolloin mielikuvaa toimitiloista voisi kuvata ajatuksella ”parasta ennen päiväys umpeutumassa”. Arjen tohinassa toimitilan kehittäminen usein unohtuu. Kutsu toimitilatohtori paikalle, kun kaipaat uusia ideoita ja toimivia ratkaisuja.
Pakkaussuunnittelu
Pakkauksella on tutkijoiden mukaan kolme sekuntia aikaa herättää kuluttajan kiinnostus. Pakkaus on näkyvä brändimielikuvan ja toiminnallisuuden vahvistaja. Myyvyyden lisäksi se on tärkeässä roolissa elämysten synnyttämisessä ja käyttäjäkokemuksen tehostamisessa. Asiakas aistii laadun yhdellä silmäyksellä ja rakentaa mielikuvissaan tuotteen odotusarvon pakkauksen perusteella. Visuaalinen suunnittelu on merkittävä osa onnistunutta pakkaussuunnittelua.